Cykelpepp och coachutbildning i Falun

Redan förra året pratade jag med eldsjälarna i Luleå Terrängcykelister om att dra ihop en ledarutbildning. De och vi hade arrangerat lyckade girlcamps och vi kände att det fanns så mycket potential och pepp här. Genom att träffas och snacka teknik och grunder ville vi bli bättre coacher för de som anmäler sig till våra camps.

Vi träffade Tomas Johansson aka @Crosstompaofficial under SM i Bygdsiljum 2016 och siktade högt. Vem är bättre på att lära ut än Tompa tänkte vi!? Sagt och gjort och lite väntan så åkte vi sex personer till Falun helgen 20-21 maj för att bättre lära oss att lära ut och genom det sprida ännu mer MTB-glädje!

Under helgen gick vi genom vett och etikett i park och trafik, bra ledaregenskaper, pumpa, manuals, kurvtagning, broms/växelteknik och teknik uppförs och nedförs. Genom att lära mig tekniker och öva själv upplevde jag att jag blev bättre på att förstå vad det är jag ska titta på hos andra. Väldigt pedagogiskt och jag känner att grundtekniken sitter lite bättre efter helgen.
Men hemläxan är gedigen och lång, back to basics. Jag tror inte det går att fuska och bli snabb och samtidigt vara en säker cyklist som undviker skador.

Här är några bilder från helgen. Datum för girlrides i Bygdsiljumbikepark kommer inom kort!

Foto: Johanna Myrland

Leave a Reply

