[RR] Chira trail, Gran Canaria

När vi googlade efter Chira trail fick vi två alternativ, gps-koordinater som visade en sträcka och en Strava som visade en annan sträcka. Men det var ändå inte helt enkelt att översätta det till vandringskartan vi hade. Men vi skissade ut en väg och satte oss i bilen för att åka upp till Santa Cruz! Och just då strålade solen igen! (det hade regnat, haglat och snöat i bergen i två dagar)

Den sträckning vi tänkte oss slutade upp i Ayagaures, precis som dagen innan, men den här var lite längre, men det finns möjlighet även här att ta sträckningen uppför på motsatt sida i Ayagaures för att hamna ner i ravinen vi cyklade tidigare igen. Första sträckningen till Chira var 9 km och var skyltad med S60, sedan såg det ut att vara en klättring på namnlös grusväg för att bli ca 13 km namnlös stig utförs, en klättring och sen en sista brant utförslöpa ner i en annan ravin. Karaktäristiskt här är att det är bäckraviner och dalar som leder ut till havet och det gör det hyfsat lätt att hitta, så länge du förstår vilken ravin du är i. Vi körde old style, med karta och skippade att köra med GPS, men det går ju även fint om en är van med det.

Direkt från asfaltsvägen var det grusväg en bit, för att sedan svänga iväg och bli en böljande, ganska bred stig med många svängar. Det böljade upp och ner, så det var både trampande och pumpande.

Jag fick ingen punka, men min käre medcyklist stod såhär inte bara en gång. Skillnaden på att ha stigdäck och lite grövre däck gissar jag. Men det var lite klurigt, för tvärsöver stigen stack det regelbundet upp stenar som stod på högkant, jag gissar att det är för att leda bort vatten när det regnar, så stigarna blir kvar. Men det var inte bara en gång som jag hörde hur fälgen slog i sten. Så tips är att välja de lite tyngre däcken och ha med många slangar och extra lagningskit.

När det var kanske 1/3 av stigen kvar till grusvägen där vi skulle ta av uppför så började terrängen ändras, det började bli mer exponerat och mer sten. Kände mig ändå mer trygg den här dagen och jag kände att många kurvor var helt möjliga att ta, men hjärnspökena var framme många gånger när en ska svänga 10 cm från en stenmurskant… Jacke satte allt galant, jag fick nöta några gånger. Vi hade ju inte bråttom och vädret var fint.

Och plötsligt var Chira trail slut och det blev klättring för hela slanten, av med skydden och knäppa upp ryggsäcken. Det var brant, men cyklingsbart hela vägen.

Efter 20 minuter eller så var vi på toppen, molnen omringade oss på toppen på ca 1250 moh och tröjan åkte på. Marrans fina rosa Orange Five fick äntligen uppleva lite topptur igen, jag tror att den var riktigt glad över att få leka igen!
Efter vi fikat bar det av utförs länge och stigen var lite smalare och roligare. Här blev det att stanna flera gånger och vila för att kunna ta krux säkert utan att vara för trött.

De roligaste partierna är självklart inte fotade, men det är ju så det ska vara. Där cyklade vi med stora leenden och njöt av att få cykla igen.
I det stora hela så var det inte en superteknisk cykling, det var rejält exponerat ibland så en fick hålla blicken i styr. Det fanns vissa krux som jag inte ens gav mig in på pga. exponering och inte eg. att det var tekniskt. Efter sista klättringen för att ramla ner i dalen vid Ayagaueres gick jag i princip hela fallhöjden, jag rullade vissa bitar, jag skulle klassa det som svart downhilled, bara sten, switchbacks och exponerat på det. För er som gillar det – kör! Men som andra dag på året, inget för mig. Jacke tog nästan hela ner, jag är mäkta imponerad och var livrädd mest hela tiden. J är en sjukt kompatibel cyklist i fjädervikt och spänstig som satan, men när jag som livskamrat ser att det är 5-10 meter nära stup bredvid så gör det lite ont i magen.

Tack för att jag fick tura med dig <3. Vi gör det igen!

Och tack till min grymma cykel, jag känner mig så mycket mer modig med en längre flackare cykel.